VHF-radiokommunikation er en integreret del af sikkerheden til søs. I Danmark er det lovpligtigt at have et VHF-certifikat, hvis du ønsker at betjene en VHF-radio på din båd. Denne artikel giver en omfattende gennemgang af reglerne for VHF-certifikatet i Danmark.

Hvad er et VHF Certifikat?

Et VHF-certifikat, også kendt som et Short Range Certificate (SRC), er et bevis på, at du har de nødvendige færdigheder og viden til at betjene en VHF-radiostation, herunder DSC (Digital Selective Calling), på et skib. Det er anerkendt internationalt og kan bruges på alle skibe, der er udstyret med en VHF-radio, uanset nationalitet.

Hvem har brug for et VHF Certifikat?

Ifølge de danske regler skal alle, der betjener en VHF-radio om bord på et skib, have et gyldigt VHF-certifikat. Dette gælder uanset om skibet er et fritidsfartøj eller kommercielt.

Det betyder at du i princippet godt må have en VHF radio ombord på din båd, og lytte med på kanalerne – men du må IKKE sende fra den. Da jeg har oplevet flere gange at folk beskylder mig for at lyve, har jeg skrevet og spurgt Søfartsstyrelsen. Deres svar kommer her:

KÆRE KIM,

TAK FOR DIN MAIL.

MAN MÅ GERNE MONTERE EN VHF-RADIO I SIN BÅD, MEN MAN MÅ UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER BENYTTE DEN, MEDMINDRE MAN ER I BESIDDELSE AF ET RADIOBEVIS/VHF CERTIFIKAT. DET VIL SIGE, AT DET IFØLGE TELELOVGIVNINGEN HELLER IKKE ER TILLADT AT TÆNDE FOR UDSTYRET, MEDMINDRE MAN ER I BESIDDELSE AF ET RADIOBEVIS. BAGGRUNDEN HERFOR ER, AT MAN NØDVENDIGVIS SKAL KENDE PROCEDURERNE FOR BÅDE UDSTYRET OG SYSTEMET FOR NØD, IL OG SIKKERHED, SÅLEDES AT MAN EKSEMPELVIS IKKE UFORVARENDE FOR AF STILLET ET NØDSIGNAL FRA ET ANDET SKIB. DET KAN VÆRE SAMMENLIGNELIGT MED, AT MAN GERNE MÅ KØBE EN BIL, MEN IKKE KØRE I DEN UDEN ET KØREKORT.

MED VENLIG HILSEN
XXXXXXX XXXXXX
KONTORFULDMÆGTIG SØFARTSTYRRELSEN

Hvordan erhverves et VHF Certifikat?

For at opnå et VHF-certifikat i Danmark skal du gennemføre et kursus og bestå en eksamen. Kurset dækker en række emner, herunder radioteori, operationelle procedurer, nødprocedurer og DSC. Efter at have bestået eksamen, vil du modtage dit VHF-certifikat fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Regler for brug af VHF Certifikat

Når du har fået dit VHF-certifikat, er der nogle vigtige regler, du skal overholde. Først og fremmest skal certifikatet altid være tilgængeligt om bord på skibet. Det skal præsenteres på anmodning fra en autoriseret person, som f.eks. en inspektør fra Søfartsstyrelsen.

Derudover skal du kun bruge din VHF-radio til lovlige formål. Det er strengt forbudt at bruge den til ulovlig kommunikation, herunder upassende eller krænkende sprog.

Konsekvenser for ikke at have et VHF Certifikat

Hvis du betjener en VHF-radiostation uden et gyldigt certifikat, kan du blive straffet med en bøde. Desuden kan din radiostation blive konfiskeret. Hvis du er involveret i en søulykke, og det viser sig, at du ikke har et gyldigt VHF-certifikat, kan det også påvirke din forsikringsdækning.

Konklusion

At have et VHF-certifikat er ikke kun en lovpligtig krav i Danmark, det er også en vigtig del af sikkerheden til søs. Ved at tage et kursus og få dit certifikat, sikrer du, at du har de nødvendige færdigheder og viden til at betjene din VHF-radiostation korrekt og effektivt, især i nødsituationer.

Ved at forstå reglerne for VHF-certifikatet kan du sikre, at du overholder loven og bidrager til sikkerheden til søs. Dette er særlig vigtigt, da havet kan være uforudsigeligt, og effektiv kommunikation kan gøre forskellen i en nødsituation.

Det er også vigtigt at bemærke, at selvom du har et VHF-certifikat, skal du sørge for at holde dig opdateret med de seneste procedurer og teknologier. Teknologien inden for maritim kommunikation udvikler sig konstant, og det er vigtigt at holde trit med disse ændringer for at sikre, at du altid er forberedt.

I sidste ende er det vigtigste ved at have et VHF-certifikat, at det giver dig de værktøjer, du har brug for, for at sikre dig og din besætnings sikkerhed til søs. Uanset om du sejler som en hobby eller som en profession, er det altid vigtigt at tage sikkerhed alvorligt. Ved at erhverve og vedligeholde dit VHF-certifikat, er du et skridt nærmere på at gøre netop det.

Gør det til en prioritet at forstå og overholde reglerne for VHF-certifikatet. Ikke kun fordi det er loven, men også fordi det bidrager til en sikrere og mere ansvarlig søfart.

Kommentarer fra den gamle hjemmeside

Martin : Hej med jer har lige et par spørgsmål ang. reglerne for vhf og uhf radioer og certifikat-prøven. Jeg har i lang tid gået og tænkt på at anskaffe 2stk. Vhf/Uhf radioer håndholdte, men jeg er kommet i tvivl omkring hvordan reglerne er lige pt.Jeg har fået fortalt af en af mine venner at politiet lytter med selvom at man har sykroniceret sit signal, passer det????Jeg har nu efter et stykke tids søgen efter matriale på SRC Certifikat-prøven idet jeg meget gerne vil læse op på hvad jeg skal bruge når jeg starter på prøven. Med Venlig Hilsen Martin. Jeg håber at i kan give mig et hurtigt svar.
På forhånd tak.

Kim Jørgensen : Politiet lytter helt sikkert ikke med. Lyngby radio lytter med på kanal 16, men ellers ikke.

Jørgen Hadvig  Hej
Jeg har et Ship Station License, alternativt et kaldesignal og et MMSI nr. Heri indgår både fartøjstype og skibsnavn. Jeg er nu ved at sælge båden og derefter købe en ny. Hvad skal jeg gøre for at få tingene opdaterede/ændret til den nye båd? Med venlig hilsen
Jørgen

Kim Jørgensen : Hej Jørgen.
Du skal blot kontakte Søfartsstyrelsen og informere om dette. Derefter skal du have slettet dit MMSI nr fra den “gamle” VHF og kodet ind i den nye.

Villy Hundrup : Hej, vi har nogle medlemmer som under Tall Ship Race, her i Esbjerg aug. 2014 , blev stoppet af politiet og pålagt at afmontere deres VHF udstyr, derudover fik de bøde fordi de ikke havde vhf-certifikat.
Er loven mon lavet om, jeg har læst her på siten at man godt må anvende vhf-udstyr i nødstilfælde uden certifikat.
mvh Villy

Kim Jørgensen : Hej Villy.
Det må de bestemt ikke gøre.
Nej jeg tror ikke på at reglerne er ændret på det område. Det er jo en ekstra sikkerhed at have en VHF i båden.
Jeg ville tage den i retten hvis jeg var dem.
Mvh Kim.

Michael Larsen : Hej Kim. Det er ikke helt korrekt det du skriver, Jeg ved at det er længe siden, men for andre der læser denne iøvrigt rigtig gode side, mener jeg det bør understreges at: Kræves tilladelse til radioanlæg i skibe?
Ja, Søfartsstyrelsen udsteder et kaldesignalsbevis efter ansøgning med diverse oplysninger om skibet og kategorierne af radioudstyr, inkl. radiokaldesignal og det 9-cifrede maritime identifikationsnummer i GMDSS (MMSI). Dette gælder både erhvervsfartøjer og fritidsfartøjer.
Kilde: Søfartsstyrelsen: http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/FAQomradiouddannelseogradiokommunikationiskibe.aspx#22Når det er sagt bør der så tilføjes at der mig bekendt aldrig er givet en bøde for at udsende et oprigtigt nødsignal via VHF, uden certificat, selv om dette er påkrævet.

Kim Jørgensen : Hej Michael.
Et VHF-certificat og et kaldetegnsbevis er to vidt forskellige ting. Så det jeg skriver er ikke forkert 
Mvh Kim.

Paul Erik Andersen : Lovgivningen mht. VHF og andre radio sender og modtager er ellers ret klar i teksten .. Svaret fra søfartsstyrelsen kan du ikke bruge til en skid .. Det er ikke deres bord men derimod IT og telestyrelsen (Som har fået nyt navn)Lovgivningen giver dig ret til at eje samt bruge radiomodtager til enhver lovlig frekvens (Dvs alt der ikke er krypteret) .. Radion må også gerne kunne sende !!!!Altså må du gerne montere en VHF i båden og tænde for den så du kan lytte .. Du må bare ikke bruge den til at sende Desuden kan man købe radioer der kan sende fra 136mhz-176mhz (Maratim VHF kanal 13 ligger på 156.650 mhz) Disse ville også være ganske lovlige at montere i båden samt tænde og lytte på ..Man overtræder ikke nogen lov før man trykker på sendeknappen

Kim Jørgensen : Hej Paul.
Tak for din kommentar.
Jeg er delvis enig med dig. Jeg ville også mene at man gerne måtte tænde for VHF-radioen, men selvfølgelig ikke sende fra den.
Men at sige at søfartsstyrelsen ikke har noget at skulle sige, der er jeg ikke enig – derfor har jeg indsat deres svar.

dorte hansen : Hej Kim
Vi er ved at planlægge en tur på de Europæiske Vandveje.
Er der specielle krav om alder på ens VHF radio – jeg tænker på om man skal kunne kode sit mmsi nr. i radioen, eller om det er nok at have det på certifikatet?
Venlig hilsen og på forhånd tak
Dorte Hansen

Kim Jørgensen : Hej Dorte.
Nej det er der ingen krav om. Men jeg vil da på det kraftigste anbefale at få monteret en VHF med DCS, hvor du kan indtaste MMSI, da du mister en masse sikkerhedsmæssige fordele, hvis du ikke gør.
Mvh Kim.

dorte hansen : Og et andet spørgsmål:
Hvor vigtigt er det at mmsi nummeret kommer med på ejercertifikatet (jeg har ikke noget nr. endnu)?
Dorte Hansen

Kim Jørgensen : Ejercertifikat på båd?

sune Hvis man er radio amatør med A-licens, skal jeg så stadig have VHF tilladelse?

Kim Jørgensen : Hej Sune,
Ja det skal du.
Det kan godt være at man som radioamatør ved en masse om VHF-radioer, men du skal også kende reglerne for brug af den til søs og hvilke kald man skal benytte i forskellige situationer.

Villy : Jeg har fået lov til at sejle en vens sejlbåd for de næste to år frem i tiden. På båden er der en VHF installeret, min ven ønsker at bruge en sat-telefon og havde tænkt siig at afinstallere Vhf’en. Men da sat-tele er for dyrt for min budget kunne jeg godt tænke mig at bruge vhf’en ombord, mens jeg har båden, hvordan er det så med kaldesignal og MMSI? Er det noget jeg skal søge eller skal min ven som ejer båden søge dette. På forhånd tak

Kim Jørgensen : Hej Villy.
Det er bådens ejer som skal have registreret VHF-radioen. Men hvis det er dig som skal sejle den de næste par år, så ville jeg nok registrere den i eget navn.

ole gundersen : Hej Kim.
Jeg har et Begrænset certifikat som radiotelefonist . Gyldig til betjening af maritime VHF-radiotelefonanlæg.
Lbnr. 4310/85. Altså bestået i 1985. Før anlæg med DSC. Gælder det, hvis jeg køber en VHF med DSC. Eller skal jeg tage et SRC?
mvh. Ole

Kurt Berg :Hej Ole Gundersen jeg er i samme situation som dig har du fundet ud af om vi må bruge vhf med dsc på det gamle vhf cert. Mvh Kurt

Hans : Det skal fornyes hvis den har DSC

Brian Christiansen : Hej Kim.
Jeg tror det er 30år siden jeg fik et VHF certifikat. Har ikke haft brug for det i meget lang tid og nu kan jeg ikke finde certifikatet ( den fysiske del)
Vil derfor høre om, så gamle certifikater er registreret ? Og om jeg kan få udstedet et nyt?
Dermed kan jeg spare et kursus og et prøve gebyr og skal “bare” have up dateret min viden.
Brian

Kim Jørgensen : Uha, der må jeg være dig svar skyldig. Du må hellere kontakte Søfartsstyrrelsen for et korrekt svar.

Jens Olesen : Der er naturligvis regler der skal følges.Men hvis man er i nød oprigtigt i nød bliver man aldrig straffet for at anvende VHF uden certifikat https://danskelove.dk/straffeloven/14

Tavs Folmer Andersen : Jeg har købt en dejlig Folkebåd (Marieholm 26) og er nu, som nybegynder, i fuld gang med at sejle Isefjorden tynd. Jeg er medlem af Dansk Søredningsselskab og kan få hjælp fra den lokale søredning i Lynæs via min mobiltelefon.
Næste plan er selvfølgelig at vove os ud i “verdenshavet” og der ville en VHF forbindelse nok være betryggende. Båden, som jeg købte sidste år, er fra 1977, og den har fået “Tilladelse til oprettelse og drift af en bevægelig radiostation” dateret 1983. Den fysiske telefon som er fast monteret hedder “shipmate RS 8000”.
Jeg vil gerne bede Jer om et par råd:
1. Skal jeg mon bygge videre på den – gamle – telefon eller bør jeg anskaffe nyt grej?
2. forstår jeg ret at jeg – som ny ejer – selv skal skole mig og få tilladelse til at bruge telefonen?
Glæder mig til at høre fra Jer
Kærlig hilsen
TAVS

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Tilmeld Nyhedsbrev
Modtag gode tilbud og guider til vedligeholdelse af din båd.
ErrorHere