AIS (Automatic Identification System) er præcist som navnet antyder, et system som automatisk identificere andre skibe i nærheden af dig, såfremt de har en AIS-sender ombord. Dermed øger du din synlighed over for andre skibe og øger dermed også din egen sikkerhed.

Hvad er AIS?

AIS står for “Automatic Identification System”. Det er et automatiseret sporings- og identifikationssystem, der anvendes på skibe og i overvågningssystemer ved kystvagterne for at øge sikkerheden til søs. AIS gør det muligt for skibe at dele oplysninger om deres position, kurs og fart samt andre relevante data, såsom skibets navn og MMSI-nummer (Maritime Mobile Service Identity).

Der er to typer AIS-udstyr:

  1. AIS-Transponder (Klasse A og Klasse B): Disse enheder både sender og modtager AIS-information. Klasse A-transpondere er mere kraftfulde og anvendes på kommercielle skibe, mens Klasse B-transpondere er mindre kraftfulde og ofte anvendes på mindre, private både. En AIS-transponder gør det muligt for andre skibe at se dit fartøj på deres navigationsudstyr.
  2. AIS-Modtager: Disse enheder kan modtage AIS-signaler, men sender ikke data. De gør det muligt for dig at se andre AIS-udstyrede skibe på dit navigationsudstyr, men de vil ikke kunne se dig.

AIS bruger VHF-radiofrekvenser til at sende og modtage data. Systemet er især nyttigt i områder med høj trafik, begrænset synlighed eller smalle kanaler, hvor det kan være svært at se andre skibe. AIS kan også integreres med andre navigationsudstyr, som kortplottere og radarer, for at give en mere fuldstændig overblik over omgivelserne.

Hvilke oplysninger giver AIS?

Du kan med AIS bl.a se:

  • skibe i nærheden af dig
  • skibets navn, kaldesignal eller IMO-nr.
  • skibets størrelse
  • hvor hurtigt de sejler
  • deres kurs og destination
  • hvor de sejler fra
  • Og mange andre  informationer

Det afhænger selvfølgelig af om det er en klasse A eller B AIS du har ombord. Store skibe skal have et klasse A system, mens mindre både kan nøjes med et klasse B system, da det er meget billigere, men kan heller ikke vise lige så mange informationer som det andet. Men det er absolut bedre end slet ikke have AIS ombord.

Hvilke skibe har AIS ombord?

Alle skibe over 300 bruttotons skal have AIS ombord. Det samme skal alle fiskeskibe over 15 m, som er bygget efter den 30. november 2010. Fiskeskibe over 15 m, som er bygget før, skal senest være udstyret med AIS den 31. maj 2014.

Der er ikke nogen krav om at fritidssejlere skal have AIS ombord, men det er en god sikkerhed at have overfor større både.

AIS eller Radar?

AIS og radar er to forskellige systemer, og har deres fordele og ulemper.

Radaren viser alle objekter omkring sig, men kan udelukkende vise position og måske en beregnet kurs og fart på objekterne. Derudover er rækkevidden på radaren ikke så lang som ved AIS.

AIS giver information om navn, kurs og fart på skibe omkring sig – og AIS kan bedre se skibe, der er langt væk eller ligger “i skygge”. Men AIS viser kun de skibe, der bærer AIS, og kan derfor ikke erstatte en radar.

Derfor ville det jo være være mest optimalt hvis man havde begge systemer ombord, men det er jo ikke alle der har råd til det, da det hurtigt kan løbe op i en samlet pris på 15-20.000 kr.

AIS forbundet med VHF:

Har du både en AIS modtager og en VHF med DCS ombord, kan du (hvis systemet er sat rigtigt op) klikke på et skib på plotteren og kalde op direkte til det via VHF´en. Det er især rigtig smart hvis der f.eks er ved at opstå en farlig situation og du gerne vil kontakte skibet, men ikke kender hans MMSI nummer.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Tilmeld Nyhedsbrev
Modtag gode tilbud og guider til vedligeholdelse af din båd.
ErrorHere