Home / Bådudstyr / VHF Radio

VHF Radio

vhf-radioNår man opholder sig til søs, er det rart at kunne komme i kontakt med andre end dem du sejler med – især i en nødsituation, er det kritisk om du kan tilkalde hjælp. Her tænker du sikkert, “Jamen jeg har jo min mobiltelefon i lommen, den kan jeg da bare bruge.” Ja, det kan du i nogen tilfælde godt, men der er stadig flere ulemper ved en mobiltelefon kontra en VHF radio:

  • Der er ingen nødknap på mobiltelefoner
  • Nødkald har ikke fortrinsret frem for andre kald
  • Nødkald giver ingen automatisk identifikation og positionsangivelse
  • Nødkald går ikke automatisk til andre skibe
  • Nødkald fra andre skibe modtages ikke automatisk
  • Der er ingen funktion, som sikrer, at nødkald automatisk dirigeres til en maritim redningscentral
  • Der er ikke fuld dækning for mobiltelefoner i danske farvande

Med en maritim VHF radio har du ikke disse problemer. Du kan kalde et hvilket som helst skib i nærheden af dig, uden at kende deres telefonnummer eller kaldesignal, blot de har en radio ombord. Dette ville heller ikke være muligt med en mobiltelefon. Det eneste minus er at du skal erhverve dig et VHF certifikat for at bruge radioen, men det er nu ikke så svært.

VHF radio med DSC:

De fleste nyere VHF radioer har indbygget DSC, som står for Digital Selective Calling. Alle radioer med DSC får tildelt et unikt MMSI nummer (Maritime Mobile Service Identity). Dette nummer har tilknyttet en masse oplysninger om dig og din båd. Hvis du en dag kommer ud for en ulykke, trykker du blot på Nødknappen på din VHF radio, og et nødkald bliver automatisk udsendt med dit MMSI nummer, som kystvagten og alle andre skibe i nærheden modtager. Kystvagten kan så udfra dit MMSI nummer finde alle oplysninger om dig, heriblandt dit mobilnummer og kontaktinfo på pårørende. Er din VHF radio koblet sammen med en GPS, vil din præcise position og blive sendt sammen med nødkaldet. Smartere bliver det ikke.

Det er ikke altid man har tid til at foretage et traditionelt mayday/nødkald via radioen, det kunne jo være båden stod i flammer. Og selvom man fik tid til det, så er risikoen for fejl stor, da man måske er bange og stresset. Derfor er en VHF radio med DSC uundværligt ombord på en båd eller et skib.

Det skal også lige siges at alle store skibe SKAL have radio med DSC ombord og de skal lytte på kanal 16, som er nødkanalen. Derfor vil du altid blive hørt, hvis du skulle komme i nød.

 

Show Buttons
Hide Buttons

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close