VHF Certifikat

VHF radio

Herunder finder du information og regler omkring brug og montering af VHF radio i både. Har du spørgsmål omkring reglerne, så stil dem i kommentarfeltet nederst på siden.

Skal man have certifikat for at bruge sin VHF radio?

Ja, loven siger at du skal have VHF Certifikat for at benytte din VHF-radio.

Skal man have certifikat for at montere en VHF radio i  sin båd?

Nej, du må gerne montere en VHF radio i båden, men du må ikke tænde for den.

Kan alle få et VHF Certifikat?

Ja, du skal blot være fyldt 16 år og bestå en SRC-prøve hos søfartsstyrelsen.

Hvad koster et VHF Certifikat?

Selve kurset koster omkring 1500 kr. Det svinger lidt alt efter hvor du tager det. Derudover kommer der et prøvegebyr til søfartsstyrelsen på 514 kr.

Er der et årsgebyr på VHF Certifikatet?

Nej, når du først har fået dit certifikat, er det gratis resten af livet. Med mindre du selvfølgelig mister det eller ødelægger det, så er der et mindre gebyr for at få et nyt kort.

Hvad er forskellen på VHF Certifikat og SRC Certifikat?

Der er ingen forskel. SRC står for Short Range Certificate og er blot det nye navn for VHF Certifikat. Så det du skal kigge efter kan både hedde VHF-kursus og SRC-kursus.

Er det svært at bestå SRC-prøven?

Nej, det synes jeg i hvert fald ikke, men det er jo individuelt. Men gider du tage det bare lidt seriøst, så skal du nok bestå prøven.

Jeg er flere gange på mail og forskellige fora, blevet beskyldt for at lyve her på siden, når jeg skriver at man gerne må montere en VHF-radio uden at have certifikat. Derfor har jeg skrevet til Søfartsstyrelsen, som er kommet med følgende svar:

Kære Kim,

Tak for din mail.

Man må gerne montere en VHF-radio i sin båd, men man må under ingen omstændigheder benytte den, medmindre man er i besiddelse af et radiobevis/VHF Certifikat. Det vil sige, at det ifølge telelovgivningen heller ikke er tilladt at tænde for udstyret, medmindre man er i besiddelse af et radiobevis. Baggrunden herfor er, at man nødvendigvis skal kende procedurerne for både udstyret og systemet for nød, il og sikkerhed, således at man eksempelvis ikke uforvarende for af stillet et nødsignal fra et andet skib. Det kan være sammenligneligt med, at man gerne må købe en bil, men ikke køre i den uden et kørekort.

Med venlig hilsen
XXXXXXX XXXXXX
Kontorfuldmægtig Søfartstyrrelsen

25 KOMMENTARER

  1. Hej med jer har lige et par spørgsmål ang. reglerne for vhf og uhf radioer og certifikat-prøven.

    Jeg har i lang tid gået og tænkt på at anskaffe 2stk. Vhf/Uhf radioer håndholdte, men jeg er kommet i tvivl omkring hvordan reglerne er lige pt.

    Jeg har fået fortalt af en af mine venner at politiet lytter med selvom at man har sykroniceret sit signal, passer det????

    Jeg har nu efter et stykke tids søgen efter matriale på SRC Certifikat-prøven idet jeg meget gerne vil læse op på hvad jeg skal bruge når jeg starter på prøven.

    Med Venlig Hilsen Martin

    Jeg håber at i kan give mig et hurtigt svar.
    På forhånd tak.

  2. Hej
    Jeg har et Ship Station License, alternativt et kaldesignal og et MMSI nr Heri indgår både fartøjstype og skibsnavn. Jeg er nu ved at sælge båden og derefter købe en ny. Hvad skal jeg gøre for at få tingene opdaterede/ændret til den nye båd?

    Med venlig hilsen
    Jørgen

    • Hej Jørgen.
      Du skal blot kontakte Søfartsstyrelsen og informere om dette. Derefter skal du have slettet dit MMSI nr fra den “gamle” VHF og kodet ind i den nye.

  3. Hej, vi har nogle medlemmer som under Tall Ship Race, her i Esbjerg aug. 2014 , blev stoppet af politiet og pålagt at afmontere deres VHF udstyr, derudover fik de bøde fordi de ikke havde vhf-certifikat.
    Er loven mon lavet om, jeg har læst her på siten at man godt må anvende vhf-udstyr i nødstilfælde uden certifikat.
    mvh Villy

    • Hej Villy.
      Det må de bestemt ikke gøre.
      Nej jeg tror ikke på at reglerne er ændret på det område. Det er jo en ekstra sikkerhed at have en VHF i båden.
      Jeg ville tage den i retten hvis jeg var dem.
      Mvh Kim.

  4. Hej Kim

    Det er ikke helt korrekt det du skriver, Jeg ved at det er længe siden, men for andre der læser denne iøvrigt rigtig gode side, mener jeg det bør understreges at:

    Kræves tilladelse til radioanlæg i skibe?
    Ja, Søfartsstyrelsen udsteder et kaldesignalsbevis efter ansøgning med diverse oplysninger om skibet og kategorierne af radioudstyr, inkl. radiokaldesignal og det 9-cifrede maritime identifikationsnummer i GMDSS (MMSI). Dette gælder både erhvervsfartøjer og fritidsfartøjer.
    Kilde: Søfartsstyrelsen: http://www.fritidssejler.dk/sejlbaade/Sider/FAQomradiouddannelseogradiokommunikationiskibe.aspx#22

    Når det er sagt bør der så tilføjes at der mig bekendt aldrig er givet en bøde for at udsende et oprigtigt nødsignal via VHF, uden certificat, selv om dette er påkrævet.

    • Hej Michael.
      Et VHF-certificat og et kaldetegnsbevis er to vidt forskellige ting. Så det jeg skriver er ikke forkert 🙂
      Mvh Kim.

  5. Lovgivningen mht. VHF og andre radio sender og modtager er ellers ret klar i teksten .. Svaret fra søfartsstyrelsen kan du ikke bruge til en skid .. Det er ikke deres bord men derimod IT og telestyrelsen (Som har fået nyt navn)

    Lovgivningen giver dig ret til at eje samt bruge radiomodtager til enhver lovlig frekvens (Dvs alt der ikke er krypteret) .. Radion må også gerne kunne sende !!!!

    Altså må du gerne montere en VHF i båden og tænde for den så du kan lytte .. Du må bare ikke bruge den til at sende

    Desuden kan man købe radioer der kan sende fra 136mhz-176mhz (Maratim VHF kanal 13 ligger på 156.650 mhz) Disse ville også være ganske lovlige at montere i båden samt tænde og lytte på ..

    Man overtræder ikke nogen lov før man trykker på sendeknappen

    • Hej Paul.
      Tak for din kommentar.
      Jeg er delvis enig med dig. Jeg ville også mene at man gerne måtte tænde for VHF-radioen, men selvfølgelig ikke sende fra den.
      Men at sige at søfartsstyrrelsen ikke har noget at skulle sige, der er jeg ikke enig – derfor har jeg indsat deres svar.

  6. Hej Kim
    Vi er ved at planlægge en tur på de Europæiske Vandveje.
    Er der specielle krav om alder på ens VHF radio – jeg tænker på om man skal kunne kode sit mmsi nr. i radioen, eller om det er nok at have det på certifikatet?
    Venlig hilsen og på forhånd tak
    Dorte Hansen

    • Hej Dorte.
      Nej det er der ingen krav om. Men jeg vil da på det kraftigste anbefale at få monteret en VHF med DCS, hvor du kan indtaste MMSI, da du mister en masse sikkerhedsmæssige fordele, hvis du ikke gør.
      Mvh Kim.

  7. Og et andet spørgsmål:
    Hvor vigtigt er det at mmsi nummeret kommer med på ejercertifikatet (jeg har ikke noget nr. endnu)?
    Dorte Hansen

    • Hej Sune,
      Ja det skal du.
      Det kan godt være at man som radioamatør ved en masse om VHF-radioer, men du skal også kende reglerne for brug af den til søs og hvilke kald man skal benytte i forskellige situationer.

  8. Jeg har fået lov til at sejle en vens sejlbåd for de næste to år frem i tiden. På båden er der en VHF installeret, min ven ønsker at bruge en sat-telefon og havde tænkt siig at afinstallere Vhf’en. Men da sat-tele er for dyrt for min budget kunne jeg godt tænke mig at bruge vhf’en ombord, mens jeg har båden, hvordan er det så med kaldesignal og MMSI? Er det noget jeg skal søge eller skal min ven som ejer båden søge dette.

    På forhånd tak

    • Hej Villy.
      Det er bådens ejer som skal have registreret VHF-radioen. Men hvis det er dig som skal sejle den de næste par år, så ville jeg nok registrere den i eget navn.

  9. Hej Kim.
    Jeg har et Begrænset certifikat som radiotelefonist . Gyldig til betjening af maritime VHF-radiotelefonanlæg.
    Lbnr. 4310/85. Altså bestået i 1985. Før anlæg med DSC. Gælder det, hvis jeg køber en VHF med DSC. Eller skal jeg tage et SRC?
    mvh. Ole

  10. Hej Kim.
    Jeg tror det er 30år siden jeg fik et VHF certifikat. Har ikke haft brug for det i meget lang tid og nu kan jeg ikke finde certifikatet ( den fysiske del)
    Vil derfor høre om, så gamle certifikater er registreret ? Og om jeg kan få udstedet et nyt?
    Dermed kan jeg spare et kursus og et prøve gebyr og skal “bare” have up dateret min viden.
    Brian

  11. Jeg har købt en dejlig Folkebåd (Marieholm 26) og er nu, som nybegynder, i fuld gang med at sejle Isefjorden tynd. Jeg er medlem af Dansk Søredningsselskab og kan få hjælp fra den lokale søredning i Lynæs via min mobiltelefon.
    Næste plan er selvfølgelig at vove os ud i “verdenshavet” og der ville en VHF forbindelse nok være betryggende. Båden, som jeg købte sidste år, er fra 1977, og den har fået “Tilladelse til oprettelse og drift af en bevægelig radiostation” dateret 1983. Den fysiske telefon som er fast monteret hedder “shipmate RS 8000”.
    Jeg vil gerne bede Jer om et par råd:
    1. Skal jeg mon bygge videre på den – gamle – telefon eller bør jeg anskaffe nyt grej?
    2. forstår jeg ret at jeg – som ny ejer – selv skal skole mig og få tilladelse til at bruge telefonen?
    Glæder mig til at høre fra Jer
    Kærlig hilsen
    TAVS

SKRIV EN KOMMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here