Home / El-installationer / AGM batteriet en nødvendighed til søs

AGM batteriet en nødvendighed til søs

AGM MarinebatteriSom lystsejler er du ofte afhængig af el til diverse opgaver. Her differencernes imellem 2 forskellige typer af opgaver. Der er startbatteriet og driftsbatteriet. Disse adskiller sig væsentligt i deres brugsformål. Startbatteriet skal afgive en stor mængde strøm på kort tid og herefter oplades hvor driftsbatteriet skal køre kontinuerligt. Fælles for dem begge er at du er dybt afhængig af at de virker når du skal bruge dem. Eksempelvis kan potentielt farligt hvis dit startbatteri ikke virker og du er ude på det åbne hav. Derfor er det vigtigt at batteriet virker og det er derfor du bør skelne til AGM batteriet.

Hvad er et AGM batteri?

AGM står for Absorbed Glass Mat og dækker over måden hvorpå batteriet er konstrueret på. De er konstrueret glasmåtter hvori at syren er absorberet i. Dette har mange fordele kontra et traditionelt. Batteriet har ingen fritliggende syre og derfor er betragtelig mindre risiko for læk ved brug af et AGM batteri. Dernæst på grund af dets lukkede konstruktion er det også velegnet til at bruge i mindre rum og batteriet kan sågar tåle at blive betjent i ikke horisontale stillinger.

Hvorfor egner AGM batteriet sig til marinebrug

Der er flere årsager til at et AGM batteri egner sig til marinebrug kontra traditionelle batterier. For det første er batteriet lukket og tæt. Det vil sige at du ikke uforvarende kan komme til at spilde batterisyre hvilket kan have katastrofale følger på båden uanset om det er en glasfiber eller træbåd.

Den lukkede konstruktion betyder også at batteriet kan gemmes længere væk end traditionelle batterier. AGM batteriets konstruktion betyder mindre vedligeholdelse af batteriet. Foruden det kan gemmes væk er det også mere hårdfør end traditionelle batterier og kan tåle flere af de knubs ting nu engang kommer ud for til søs.

Men den vigtigste årsag til at AGM batteriet er et sublimt batteri til marinebrug er selvafladningen. Et nyt AGM batteri har en selvafladningsprocent som er helt nede på 1-3. Det betyder at du ikke mister nævneværdig strøm selvom batteriet ikke bliver kontinuerligt brugt. Så ligger du for anker et sted i længere tid skal du ikke bekymre dig om at få startet motoren igen. Det skal dit AGM batteri nok sørge for.

En sidste fordel ved et AGM batteri er at konstruktionen at syren ikke kan fryse og derved ekspandere hvilket kan give risiko for frostsprængning. Denne attribut kommer til sin ret i det kolde klima vi har i Danmark og bevirker at du ikke skal være nervøs for at batteriet lider overlast hvis ikke din båd er hevet op for vinteren før frostgraderne begynder at melde deres ankomst.

AGM batteriet er på grund af dets egenskaber marginalt dyrere end traditionelle batterier men kommer til sin ret på grund af dets robusthed og dets evne til at holde på strømmen.

About Kim Jørgensen

Kim Jørgensen er en passioneret lystfisker, lystsejler og naturelsker, som opholder sig det meste af sin fritid på eller nær vandet. Desuden er han ambassadør for Trygfondens "Sejl Sikkert"-kampagne, hvor han er tilknyttet havnene i og omkring Næstved.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close