Som lystsejler er du ofte afhængig af el til diverse opgaver. Her differencernes imellem 2 forskellige typer af opgaver. Der er startbatteriet og driftsbatteriet. Disse adskiller sig væsentligt i deres brugsformål. Startbatteriet skal afgive en stor mængde strøm på kort tid og herefter oplades hvor driftsbatteriet skal køre kontinuerligt. Fælles for dem begge er at du er dybt afhængig af at de virker når du skal bruge dem. Eksempelvis kan potentielt farligt hvis dit startbatteri ikke virker og du er ude på det åbne hav. Derfor er det vigtigt at batteriet virker og det er derfor du bør skelne til AGM batteriet.

Hvad er et AGM batteri?

AGM står for Absorbed Glass Mat og dækker over måden hvorpå batteriet er konstrueret på. De er konstrueret glasmåtter hvori at syren er absorberet i. Dette har mange fordele kontra et traditionelt. Batteriet har ingen fritliggende syre og derfor er betragtelig mindre risiko for læk ved brug af et AGM batteri. Dernæst på grund af dets lukkede konstruktion er det også velegnet til at bruge i mindre rum og batteriet kan sågar tåle at blive betjent i ikke horisontale stillinger.

Hvorfor egner AGM batteriet sig til marinebrug

Der er flere årsager til at et AGM batteri egner sig til marinebrug kontra traditionelle batterier. For det første er batteriet lukket og tæt. Det vil sige at du ikke uforvarende kan komme til at spilde batterisyre hvilket kan have katastrofale følger på båden uanset om det er en glasfiber eller træbåd.

Den lukkede konstruktion betyder også at batteriet kan gemmes længere væk end traditionelle batterier. AGM batteriets konstruktion betyder mindre vedligeholdelse af batteriet. Foruden det kan gemmes væk er det også mere hårdfør end traditionelle marinebatterier og kan tåle flere af de knubs ting nu engang kommer ud for til søs.

Men den vigtigste årsag til at AGM batteriet er et sublimt batteri til marinebrug er selvafladningen. Et nyt AGM batteri har en selvafladningsprocent som er helt nede på 1-3. Det betyder at du ikke mister nævneværdig strøm selvom batteriet ikke bliver kontinuerligt brugt. Så ligger du for anker et sted i længere tid skal du ikke bekymre dig om at få startet motoren igen. Det skal dit AGM batteri nok sørge for.

En sidste fordel ved et AGM batteri er at konstruktionen at syren ikke kan fryse og derved ekspandere hvilket kan give risiko for frostsprængning. Denne attribut kommer til sin ret i det kolde klima vi har i Danmark og bevirker at du ikke skal være nervøs for at batteriet lider overlast hvis ikke din båd er hevet op for vinteren før frostgraderne begynder at melde deres ankomst.

AGM batteriet er på grund af dets egenskaber marginalt dyrere end traditionelle batterier men kommer til sin ret på grund af dets robusthed og dets evne til at holde på strømmen.

Er der forskel på et AGM Marine- og bilbatteri?

Der kan være en lille forskel på AGM batterier til bil og både, men ikke en forskel der gør at du ikke kan bruge samme batteri i begge.

Forskellen ligger i konstruktionen af batteriet. AGM-marinebatterier er normalt designet med en tykkere pladetykkelse og robustere konstruktion for at modstå de rystelser og vibrationer, der er almindelige ombord på både. Dette gør dem mere holdbare og velegnede til brug på både.

Kan et AGM Batteri tåle frost?

AGM-batterier (Absorbent Glass Mat) er generelt mere modstandsdygtige over for kulde end traditionelle blysyrebatterier. De har en bedre evne til at klare lave temperaturer på grund af deres design og elektrolytiske egenskaber.

AGM-batterier indeholder en elektrolyt, der er absorberet i glasfiberseparatorer mellem batteriets plader. Denne konstruktion gør det muligt for batteriet at modstå frost, da elektrolytten ikke er flydende og derfor ikke vil fryse som vand.

Selvom AGM-batterier generelt er mere modstandsdygtige over for kulde, er det stadig vigtigt at være opmærksom på nogle faktorer:

  1. Kapacitetsreduktion: Kulde kan påvirke batteriets kapacitet midlertidigt. Batteriets ydeevne kan falde, når temperaturen falder. Det betyder, at batteriet kan levere mindre strøm under meget kolde forhold.
  2. Opladning: Batteriets evne til at blive opladet kan også påvirkes af kulde. Lavere temperaturer kan forårsage, at opladningsprocessen bliver mindre effektiv, hvilket kan føre til længere opladningstider.

Det er vigtigt at opbevare og bruge AGM-batterier i henhold til producentens anvisninger. Hvis det er nødvendigt at opbevare batteriet i meget kolde omgivelser, kan det være en god idé at isolere det eller bruge en opvarmningsenhed for at forhindre unødvendig formindskelse af kapaciteten.

Hvis du er i tvivl, anbefales det altid at konsultere producentens dokumentation eller kontakte en specialist for at få specifikke anbefalinger vedrørende AGM-batteriets kapacitet og ydeevne under frostforhold.

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Tilmeld Nyhedsbrev
Modtag gode tilbud og guider til vedligeholdelse af din båd.
ErrorHere