Hvis din båd blev leveret fra fabrikken med kun et enkelt batteri, eller med batterier af utilstrækkelig størrelse, så overvej at installere en ekstra batteribank. Både har tit brug for to batteribanker, så der er en “reserve til at sikre, at motoren starter, eller for at have en stor “forbrugs”-bank, så du kan køre på en større belastning i længere tid. Hvis du vil installere et reserve-startbatteri, kan du som regel sikre dig, at du har startkraft nok ved at få fat på et ekstra batteri af samme type og størrelse som dit originale. For at installere en “forbrugs”-bank, må du nok investere i et Deep Cycle batteri af ordentlig kvalitet.

Typer af marinebatterier

Startbatterier minder om bilbatterier. De kan give masser af strøm i kort tid, men skal gerne genoplades næsten med det samme og kan ikke klare dybe afladninger. De er passende som enkeltbatterier til speedbåde, runabout både, vandscootere og andre både med minimale DC belastninger, hvor motoren kører konstant.

Deep-cycle batterier kan klare gentagne dybe afladninger og genopladninger uden at tage skade. De er passende til sejlbåde, fiskerbåde og andre både med større DC strømbehov. Ethvert batteri, som skal give strøm til el-installationer om bord (lys, påhængsmotorer, vekselrettere osv.) bør være Deep Cycle-batterier at god kvalitet, som for eksempel vores SeaVolt serie. De fleste både med dobbeltbatteri-systemer har et startbatteri og et Deep Cycle-batteri.

Hybridbatterier fungerer godt i nogle brugssituationer, og kan være et godt kompromis, da de kan klare dybe afladninger, som vil ødelægge et typisk startbatteri. Da de har en lavere kapacitet end Deep Cycle-batterier af samme størrelse, anbefaler vi dem til både med to ens batterier, som bruges skiftevis som startbatteri og som forbrugsbatteri.

Sikkerhedsforanstaltninger

  • Batterier indeholder en enorm og potentialt farligt mængde af oplagret energi. Når du arbejder med elektriske systemer, skal du fjerne plus kablerne fra polskoene for at eliminere risikoen for kortslutning og/eller elektrisk stød.
  • Da forbindelserne i batteriets kredsløb kan føre hundreder af ampere med sig, er det af største vigtighed, at du bruger stik med lav modstand. Det vil sige rene metal-til-metal stik, polsko af den rigtige størrelse, som er ordentligt krympede og vandtætte, og sikrede mekaniske låse.
  • Ved anvendelse på udvendige motorer anbefaler vi, at vingemøtrikker på toppen af batteriet erstattes af nylon møtrikker eller hex møtrikker og låseskiver, der er spændt til et drejningsmoment på 13,5 nm. For brug på indenbords-motorer bør du bruge polsko, der klemmes på, koblet til et batterikabel af den rette størrelse.
  • Husk at bære sikkerhedsbriller, når du arbejder med batterier, og hav en vandslange eller lignende i nærheden, så du kan skylle sprøjtende batterisyre ud af øjnene eller væk fra ansigtet. Vær forsigtig med at bruge uskærmede droplights eller andre former for åbne ild- eller varmekilder i nærheden af batterierne. Vær meget forsigtig med uisolerede værktøjer, som kan kortslutte over til polskoene.

Beliggenhed, beliggenhed og beliggenhed

Dette mantra gælder for batterier ligesom det gør for ejendomsmæglere. Marinebatterier er temperaturfølsomme, og kræver en temperatur på niveau med det, som også er behageligt for et menneske, og høje temperaturer nedsætter deres levetid voldsomt. Hvis den foreslåede batteriplacering er for varm for dig, så er den også for varm for batteriet. Dette er lidt af et dilemma for mange batteriinstallationer, da man gerne vil have korte kabler til starteren eller generatoren for at forhindre tab af spænding, men dit batteri holder ikke længe i et varmt maskinrum og har brug for en god luftcirkulation.

Batterier, især dem med vådceller, afgiver eksplosive brintdampe, når de lader, og der skal derfor være udluftning fra toppen af batteriet direkte ud af båden. Hvis der ikke er tilstrækkelig naturlig udluftning, kan det være nødvendigt at installere en gnistsikker ventilator for at forhindre opbygning af gasser og for at sænke temperaturen. Batterier, især dem med vådceller, skal også være nemme at vedligeholde.

Brug batterikabler af god kvalitet

Jeg anbefaler lav-modstands fortinnet kobbertråd i alle brugssituationer. Fugt, vibrationer, varme, slid og kemikalier er fjender af alle elektriske systemkomponenter, og kun kabler i marinekvalitet er designet til at modstå disse forhold. Husk også at bruge tinbelagte kobberstik for at få den mindst mulige elektriske modstand og bedste korrosionsbeskyttelse. Jeg anbefaler dobbeltkrympede polsko med solide metal-til-metal stik og krympeflex for at sikre, at de er vandtætte.

Præfabrikerede batterikabler fås i forskellige længder med ordentligt konstruerede stik, dækket med selvklæbende krympeflex og lukket med polsko. Det er dog ikke sikkert, at de længder, man kan få, passer til din installation, så du kan være nødt til at lave dine egne batterikabler.

Det kræver en ordentlig krymper. Der er ingen vej uden om det, da polsko, der er sat på kablet med en spændetang eller et par slag med hammeren helt sikkert vil fejle, med potentielt katastrofale konsekvenser til følge. Du skal derfor bruge en ekstra kraftig krymper designet til formålet. Brug lukkede polsko med huller, der har den rigtige diameter til at bruges med møtrikkerne ved enderne. Positive og negative polsko har tit forskellige diametre.

Sprøjt med en korrosionsbeskytter som Fluid Film, Lanocote eller Boeshield ind i stikket før du krymper. Dæk sammenkoblinger mellem kabelisoleringen og stikkroppen med et 7,5 cm stykke selvklæbende krympeflex. Den bedste måde at påsætte krympeflex er med en varmepistol, men du kan også bruge en propanfakkel med flammespreder, hvis du er meget forsigtig. Vær sikker på, at du har en brandslukker i nærheden. Du kan også tape sammenkoblingen sammen med flere lag af højkvalitets elektrikertape, og afslutte det med en binder i nylon, der hvor tapen slutter, for at sikre, at tapen ikke går op på grund af varme eller opløsningsmidler. Husk at dække de positive polsko med et låg for at forhindre kortslutning.

Batterikasser

Batterierne skal sikres, så de ikke kan flytte sig mere end 2 centimeter i nogen retning. Et løst batteri som glider rundt (vejer ca. 340 gram per amp time, eller 68kg for et 200Ah batteri) er både en fysisk fare og en brandfare. Præfabrikerede syrefaste batterikasser, som fås i forskellige størrelser, er den bedste måde at sikre batterierne på.

Brug mere end en kasse, hvis dine batterier kræver, at du laver en serie eller en parallel opsætning. Hjemmelavede batterikasser skal være solidt bygget af krydsfiner i marinekvalitet, dækket indvendigt og udvendigt med filt af glasfiber mættet med flere lag af epoxy, og sikret selv for det tilfælde, at båden kæntrer. Monter ikke batterier umiddelbart over en brændstoftank, brændstofslange eller filter, eller lige over batteriopladere eller vekselrettere.

Batteriomskiftere

Gammeldags OFF-1-2-BOTH batteriomskifter

De fleste en-motors både bygget indenfor de seneste 40 år er udstyret med to næsten ens (og underdimensionere) marinebatterier, som bruges skiftevis til start og til andre el-installationer. Før motoren startedes, skulle man huske at sætte batteriomskifteren til BOTH position for at få den fulde startkraft fra begge batterier. Når motoren så var kommet igen, blev omskifteren i BOTH position, og begge batterier ville blive ladet, mens man sejlede afsted til dagens mål.

Når motoren så blev slukket (under anker eller sejl), skulle operatøren (i teorien) sætte omskifteren til 1 eller 2 position, så der er reserveret et batteri til start. Når det så var tid til at få motoren i gang igen, skulle batteriomskifteren sættes til BOTH, eller måske til reservebatteriet, og motoren skulle startes.

Problemet er, at det kræver en del opmærksomhed, hvis ønske ellers bare er at slappe af. Før eller siden vil man glemme at skifte om, med et meget dødt batteri som konsekvens. Statistisk set er døde batterier en af de mest almindelige grunde til at man tilkalder redningstjenesten. “Jeg kan ikke få motoren igang!” er oppe på niveau med “Jeg er løbet tør for brændstof!” i forhold til at ødelægge en dag på vandet.

Dual Circuit Plus omskifter og relæ kombination

Et simplere alternativ til at isolere dine Start og Forbrugs-kredsløb er muligt med Dual Circuit Plus Battery Switch. I ON positionen holder den dine batterier isoleret fra hinanden, så de ikke begge kan aflades fuldstændigt ved et uheld. I COMBINE positionen trækker den på begge batterier i situationer, hvor der ikke er nok kraft på startbatteriet. Når den bruges sammen med Automatic Charging Relay (ACR), kombinerer eller isolerer den batterier, når den står i ON positionen.

De fleste en-motors både bygget indenfor de seneste 40 år er udstyret med to næsten ens (og underdimensionere) marinebatterier, som bruges skiftevis til start og til andre el-installationer. Før motoren startedes, skulle man huske at sætte batteriomskifteren til BOTH position for at få den fulde startkraft fra begge batterier. Når motoren så var kommet igen, blev omskifteren i BOTH position, og begge batterier ville blive ladet, mens man sejlede afsted til dagens mål.

Når motoren så blev slukket (under anker eller sejl), skulle operatøren (i teorien) sætte omskifteren til 1 eller 2 position, så der er reserveret et batteri til start. Når det så var tid til at få motoren i gang igen, skulle batteriomskifteren sættes til BOTH, eller måske til reservebatteriet, og motoren skulle startes.

Problemet er, at det kræver en del opmærksomhed, hvis ønske ellers bare er at slappe af. Før eller siden vil man glemme at skifte om, med et meget dødt batteri som konsekvens. Statistisk set er døde batterier en af de mest almindelige grunde til at man tilkalder redningstjenesten. “Jeg kan ikke få motoren igang!” er oppe på niveau med “Jeg er løbet tør for brændstof!” i forhold til at ødelægge en dag på vandet.

Dual Circuit Plus omskifter og relæ kombination

Et simplere alternativ til at isolere dine Start og Forbrugs-kredsløb er muligt med Dual Circuit Plus Battery Switch. I ON positionen holder den dine batterier isoleret fra hinanden, så de ikke begge kan aflades fuldstændigt ved et uheld. I COMBINE positionen trækker den på begge batterier i situationer, hvor der ikke er nok kraft på startbatteriet. Når den bruges sammen med Automatic Charging Relay (ACR), kombinerer eller isolerer den batterier, når den står i ON positionen.

Konklusion

Det er en god idé at tilføje et ekstra batteri, hvis du gerne vil have et stærkt stereo subwoofer system, kabinelys, elektrisk ankerspil, wakeboard ballastpumpe eller andre elektriske apparater, som vi alle sammen gerne vil have. Installationen kan være så simpel som at koble to batterier parallelt, så man har en større batteribank. Du kan indbygge redundans og fejlbeskyttelse med to batteribanke, batteriomskiftere og relæer som ACRer. På den måde kan du sikre, at efter du har kastet anker og brugt alle dine smarte apparater, så vil motoren stadig starte igen, når dagen er slut.

Husk at du skal matche batterikemien mellem de to banker. Hvis dit startbatteri er af blysyre typen, så hold dig også til et Deep Cycle batteri med samme kemi, i stedet for at vælge et af gel eller et AGM batteri med andre opladningsbehov.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Processing...
Thank you! Your subscription has been confirmed. You'll hear from us soon.
Tilmeld Nyhedsbrev
Modtag gode tilbud og guider til vedligeholdelse af din båd.
ErrorHere